30-06-10

Peak performance bij bpost (collage)


Flanders-inside-juni2010-bpost

De Belgische post wordt bpost, dat is zo cool.
En dat gaan ze ook wijsmaken aan hun postbeambten, dat is zo nodig.
  En ook zo dapper, ik heb respect voor mensen met hoge doelstellingen zoals Johnny Thijs van bpost. “Mijn medewerkers weten heel goed dat we inmiddels een open, modern bedrijf geworden zijn, dat zich helemaal georganiseerd heeft in functie van uw noden als klant, vandaag en morgen.” “Soms”, zo vervolgt Dhr. Thijs in zijn persoonlijke brief, “laten we nog steken vallen, maar we doen er alles aan om de lat elke dag hoger te leggen.”  Ja, ik heb daar oprecht respect voor, voor mensen met hoge doelstellingen, mensen die zeggen : je moet niet slagen om te proberen. De uitdaging is groot.
Vorige week nog in een hoofdpostkantoor in .. ga ik om 8 vellen A-prior stickers voor op buitenlandse brieven.
"Hoeveel ????????" zegt de loketdame.
"8 vellen".
"ACHT vellen ???????? WAARVOOR HEB JE DIE NODIG ?" zegt de loketdame met de strengheid van een politie-ondervrager en ik krijg het gevoel dat ik een misdaad heb gepleegd.
Maar goed, ik ken het antwoord : "voor buitenlandse zendingen", zeg ik.
"AH !" zegt de dame, "als ik dat moet meegeven heb ik er zelf geen meer ! "
en ook : "Je moet dat op voorhand reserveren". "Hoe", vraag ik. "Je stuurt een mailtje naar depost.be" 
Tiens, denk ik, zou dat niet kunnen dat dat haar werk is ? Ik moet toch ook het meel niet bestellen voor de bakker als ik om brood wil gaan ? En wat moet ik dan zeggen ? wil je eens een voorraad stickers bezorgen bij het kantoor te ..  ? beetje vreemd om als klant te doen, niet ?
Evenwel, de goden zijn me die dag goed gezind, de dame zucht diep, zet zich recht en gaat aan de andere kant van het monumentale gebouw (heel mooi) een pakketje stickers halen en ik krijg het warempel nog mee ook. 
"DAT IS GOED VOOR ENE KEER, hé", zegt de dame streng, "want dat kan eigenlijk niet, hoor !!"
Er is mij een gunst verleend, ik heb geluk. En misschien weet ze tegen de volgende keer dat ik gewoon een klant ben bij het moderne bedrijf bpost. Maar voor alle veiligheid zal ik toch maar een mailtje sturen : ’t schijnt dat ik u moet verzoeken een pakketje stickers voor buitenlandse zendingen te bezorgen in het kantoor te ..  en wanneer zou ik dat dan mogen komen halen ?

18:17 Gepost door Hildegarde in Vlaanderen-straat | Permalink | Commentaren (5) | Tags: postcards | |  Facebook

Commentaren

Oh, Hildegarde, wat een geweldig leuk verhaal! Ik moet hier zo ontzettend om lachen. Waarvoor heb je die nodig? Hahahaha... Jij was natuurlijk erg bedremmeld.
Dit rare verhaal doet bij mij een logje opkomen. Niet over het postkantoor, maar over een slagerij.

Gepost door: Wieneke | 30-06-10

Klant is koning geldt al lang niet meer bij de post en dat zal bij bpost niet veranderen. Ik wil niet iedereen over dezelfde kam scheren, zou niet fair zijn maar.... het zal te warm geweest zijn zeker. Volhouden!

Gepost door: Joke | 30-06-10

"Corruptie" is toch nog een stapje verder ;-)

Gepost door: wim | 01-07-10

BPOST Ik werk bij bpost.
Johnny en C° zijn heel hard geconcentreerd op het motiveren van onze medewerkers om het beste te doen voor de klant.
Ikzelf ben daarbij iets minder betrokken, ik werk voor een ondersteunende dienst, dus heb geen contacten met externe klanten.
Wij werken natuurlijk met mensen en zijn geëngageerd om met die mensen te blijven werken.
Eerder van de week was ik ook weer even beschaamd. Ik ging naar het hoofdpostkantoor in BXL om enkele omslagen te laten frankeren. Er stond een lange rij aan kassa 1 van de expresse balie. Kassa 2 ging open. Iedereen blijf schuchter in e rij staan aan kassa 1. En dan schreeuwde de dame aan kassa 2 luidkeels: "Als jullie niet aan mijn kassa willen aanschuiven ga ik terug sluiten hoor".
De bedoeling is wellicht goed, de uitvoering minder.
Als ik zoiets vaststel, goed of minder goed, geef ik meestal feedback daarover naar collega's binnen onze organisatie. En zo proberen we onze dienstverlening te verbeteren.
Onze mensen krijgen ook heel wat opleiding en coaching. Maar ik vrees dat wij nog enkele jaren nodig hebben om te staan waar we willen staan.
Wat mij hoop geeft is dat de kwaliteit van onze dienstverlening er fantastisch op vooruit gegaan is de afgelopen jaren.
En neen, wij zijn niet perfect, er gebeuren nog te veel fouten.
Geef ons wat tijd, en hopelijk krijgen wij die tijd om perfect te worden.
Als ik zie wat er momenteel in Nederland gebeurt door de concurrentiedruk hou ik mijn hart vast.

Gepost door: pieterbie | 01-07-10

ach ja!! zulke mensen moeten er ook wezen. heb al een poos niet op je blog gekeken, ben nog altijd en steeds opnieuw verrast door je foto's!! prachtig werk!!

Gepost door: femmy | 04-07-10

De commentaren zijn gesloten.